
Nätkraft Borås
Bakgrund
Borås Elnät och Splitvision blir Nätkraft Borås. Trots att vi alltid varit samma kommunägda bolag, har vi haft två helt olika varumärken. Nu slår vi ihop dem till ett nytt, som täcker in både elnät, fiber och de olika tjänster vi erbjuder. Det innebär att vi kan erbjuda dig ännu bättre service, möta framtidens behov av el- och fibertjänster och fortsätta ge Borås kraft att växa in i framtiden.
Från oklarhet till klarhet
Många faktorer ligger bakom beslutet att samla vår verksamhet under ett varumärke. Bland annat har vårt nuvarande bolagsnamn Borås Elnät inte representerat våra två områden på ett bra sätt. Det har också varit otydligt för många boråsare vilken roll vi har, vad vi gör och att vi tillhör samma bolag.
Just nu händer det mycket i världen och saker och ting förändras snabbt. Både samhällsutvecklingen och klimatomställningen gör att allt och alla blir mer beroende av el och fiber. Det ökar kraven på oss, eftersom det är vårt jobb att ge Borås den kraft staden behöver – både i dag och i morgon.
Målsättning
Kampanjen ska positionera Nätkraft Borås som det självklara valet för ett hållbart och säkert el- och fibernät i Borås. Målet är att öka kännedomen och förtroendet för varumärket, samtidigt som man engagerar både hushåll och företag i Borås att välja en pålitlig och trygg partner.
Resultat
Kampanjen som genomförts av Nätkraft Borås och har gett ett mycket lyckat utfall och har i hög grad bidragit till att uppfylla den uppsatta målsättningen.
- Förstärkt förtroende och kundnöjdhet
Enligt den senaste Nöjd Kund Index-undersökningen (NKI) som genomfördes efter annonskampanjen uppnådde Nätkraft Borås ett index på 76,1, vilket anses vara ett mycket bra resultat inom branschen. Detta bekräftar också att kunderna har uppmärksammat och tagit till sig den annonskampanj som Nätkraft Borås har genomfört. Boråsarna har stort förtroende för Nätkraft Borås och uppskattar den driftsäkerhet kvalitet och service som erbjuds. - Ökad kännedomen om Det nya namnet och varumärket
Kampanjen bidrog till en ökning av varumärkeskännedomen, där fler Boråsare är medvetna om Nätkraft Borås och vad bolaget erbjuder Boråsaren – Namnbytet har verkligen fått fäste - Positiv respons från kunder och samarbetspartners
Feedback från kunder, företag och privatpersoner visar att kampanjen på ett tydligt sätt lyfte fram Nätkraft Borås som en aktör med stark lokal förankring som erbjuder elnät och fibernät. - Sammanfattning: Kampanjens utfall visar att Nätkraft Borås har lyckats förmedla sitt nya bolagsnamn och varumärke till allmänheten i Borås och senaste NKI resultat visar att Nätkraft Borås förstärkt sin position som en pålitlig leverantör. Den höga kundnöjdheten och responsen från kunder och speglar ett tydligt resultat av en lyckad strategi och en lyckad annons kampanj.
Display
DOOH
Sociala medier