
Ulricehamns Sparbank
Bakgrund och målsättning med kampanj
Synliggöra Ulricehamns Sparbanks varumärke med grund i Sparbanksidén för både privatpersoner och företagare.
Det är något unikt med en alldeles egen Sparbank. Och det är inte bolån, sparkonton och kreditkort. Är det nischbankerna som förändrat Ulricehamnarnas syn på vad en bank ska vara? Eller storbankernas produktfokus? Oavsett anledning – dags
att göra något åt saken.
Jenny & Co på Ulricehamns Sparbank kontaktade IPM med önskemålet att förflytta diskussionen till något betydligt mer unikt. Närmare bestämt till Sparbanksidén, en idé som funnits i 200 år av en god anledning. Men som alla goda idéer försvinner den i bruset då och då.
Nu var rätt tillfälle för en varumärkeskampanj att påminna både befintliga och nya kunderna om fördelarna med en lokal bank som ger tillbaka till bygden och vågar investera i människorna som bor här. Nu var rätt tillfälle att påminna om en idé, som trots 200 år på nacken, känns fräschare och mer aktuell än någonsin.
Resultat
Kampanjen överträffade med råge målen kring räckvidd, sajtbesök och engagemang.
Resultat: 20 maj – 4 september:
Räckvidd +142 % (av satt mål)
Sajtbesök +112% (av satt mål)
Engagemang +170 % (av satt mål i Meta)
Och vad tyckte kunderna då? Jo, tack! I undersökningen Svenskt KvalitetsIndex, en kundnöjdhetsmätning för bankbranschen, höjde Ulricehamns Sparbank sitt index med hela 4 procent, jämfört med snittet för alla Sveriges Sparbanker, som bara ökade med 0,61 procent mot föregående år.
En inte medräknad, men ej heller oväntad effekt, var den interna stolhet som kampanjen bidrog till. Genom att synliggöra vad som gör skillnad för kunderna synliggjordes också det fantastiska jobb som medarbetarna själva gör varje dag. En så kalla win-win.
Nativekampanjen med fokus på elitcyklisten Martin som sadlade om till bonde där han fick hjälp och rådgivning av Ulricehamns Sparbank blev
riktigt lyckad. Artikeln levererade 1019 sidvisningarna mot 600 utlovade. Intresset beror troligen på bra tajming samt följande faktorer: spännande vinkel, relevant innehåll, bra bilder och tydlig nyhetsvinkel. Lästiden för artikeln blev 58 sekunder vilket är godkänt och ligger i paritet med redaktionella nyhetsartiklar och reportage.
Buss
Display
Landningssida
Popupkontor
Rörligt material
Skyltning
SOME