Vinnare 2022 – Din Bästa Sida & Årets Butik

Röda tråden

Vinnare: Abecita popkonst & foto – Kreatör: Snurr kommunikation

Motivering:
Det är lika elegant som välgjort.
Den kopplar ihop produkten med utförandet 
och gör det briljant oavsett media och tid.
Det är inte bara bra reklam, det är ett bevis på att kommunikation kan vara konst och tvärtom!

2. Babbel Bar och Restaurang – Kreatör: Daniel Hellberg

Idéreklam när den är som bäst.
Får mig att bli nyfiken, får mig att bli intresserad och får mig att bli imponerad.
Enkelt, snyggt och fungerande över både tid och media.

3. Borås Stadsteater – Kreatör: Borås Stadsteater

Ett helt nytt grepp för att skapa intresse för något som ska underhålla.
Smart, kreativt och det fungerar över olika media både då, nu och sen!

Övriga nominerade:

Borås Elhandel (FAB Agency)
Bostäder i Borås (Bostäder i Borås)
Eton Outlet Gånghester (Eton)

—————-

Film

Vinnare: Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund – Kreatör Daniel Hellberg & Stefan Westerling

Motivering:
Vi kan relatera till varje sekund i filmen och filmerna.
Att visa vad man vill uppnå och inte vad man vill göra tyder på stor kunskap, ödmjukhet och respekt för sin målgrupp.
Samtidigt både lokalt och charmigt!

2. Sparbanken Sjuhärad- Kreatör: R3

Motivering:
Välgjort och samtidigt tydlig i sitt budskap.
Ett härligt sätt att visa, inte sin produkt,
utan vad man står för som företag och varumärke.

Man visar hur man bygger en långsiktig relation med sin målgrupp på bästa sätt.

3. Räven & Rönnbären Dalsjöfors – Kreatör: Daniel Hellberg

Motivering:
Varför göra det svårt, när man kan göra det lätt.
Smakfullt enkelt, men samtidigt skapar det ett sug att vilja besöka och uppleva.
Det finns inget mer att begära.

Övriga nominerade:

Projektbyggarna Ulricehamn (Viktor Norén/Stefan Westerling)
Resdax (Stefan Westerling)
Ulricehamns sparbank (Ulricehamns sparbank)

Digitalt utbud

Vinnare: ICA Maxi Borås – Kreatör ICA reklam

Motivering:
Ibland måste man vara modig både som annonsör och jury. Budskap, bild och möjlighet att köpa här och nu! Räcker det? JA det räcker! Varför göra något svårt när du har alla verktyg för att göra det enkelt?

2. Qlean – Kreatör Niklas Eriksson

Motivering:
Att utnyttja mediet till att visa exakt vad du får, kombinerat med ett kreativt sätt att visa erbjudandet gör detta till en digital annons av högsta klass.
Tydligt, smart och det fungerar.

3. Vildland – Kreatör: Superstudio

Motivering:
En serie med erbjudanden, en tydlighet i erbjudandet och ”less is more”
skapar en digital utbudsannons som vi alla förstår och gillar.
Vad kan man mer begära?
Det skapar en nyfikenhet som lockar till ett snabbt besök!

Övriga nominerade:

Borås INK (Blick)
Borås stad (Brainforest)
McDonalds Lundaskog (Nord DDB Stockholm)

Digitalt varumärke

Vinnare: Bostäder i Borås – Kreatör Bostäder i Borås

Motivering:
Att prata med sin målgrupp är inte så svårt!
Att lyckas kommunicera med sin målgrupp på deras språk, på deras villkor och i deras kanal är en konst.
Att bygga varumärke genom att skapa relation gör man snyggt, tydligt och med känsla för detaljerna.

2. Smile Tandvård – Kreatör: Smile Tandvård

Motivering:
Det är så genialt i all sin enkelhet.
Ingen produkt, knappt något budskap, men värmen, känslan och modet gör kommunikationen och byggandet av relationen med avsändaren till något riktigt starkt.

3. Borås Elhandel – Kreatör: FAB Agency

Motivering:
När man använder mediets möjligheter till att skapa något kul och kreativt blir världen vare sig skev, skakig eller upp och ner. Världen har däremot fått ett varumärke som vuxit sig än starkare.

Övriga nominerade:

Cernera (Consid)
Lenbergs (Lenbergs/Ulrika Westin)
Miljöpartiet Ulricehamn (Safa Algburi)

Helsida utbud

Vinnare: Green Storage – Kreatör: Green Storage & JOS

Motivering: Produkt, erbjudande och avsändare är tre grunder i bra utbudsreklam. Check på det, men här får vi så mycket mer! En stark idé, kombinerad med ett hantverksmässigt strålande utförande skapar både värme och köpsug!

2. Borås Elhandel – Kreatör: FAB Agency

Motivering:
Rubriken hittar rätt direkt, bilden gör mig intresserad och jag känner att jag får den hjälp jag behöver. Att träffa sina kunders behov är grunden till all försäljning och här hittar man helt rätt.

3. ICA City – Kreatör: Beyond Communication

Motivering:
Det finns bra erbjudande, det finns bättre erbjudande
och det finns erbjudande som inte går att motstå för dina kunder.
Använd storlek, färg och de verktyg du har och en klockren utbudsannons av klass är då hemma.
Passa på att sälja andra varor samtidigt och du är också smart!

Övriga nominerade:

Harrys Mode (Ulrika Westin)
Mjuk Biltvätt (Mjuk Biltvätt & Brainforest)
Vildland (Superstudio)

Helsida varumärke

Vinnare: RO-gruppen – Kreatör: IPM Ulricehamn

Motivering:
Det är de små detaljerna som gör skillnad. Det gäller både i reklamens värld och för alla företag. Att på ett tydligt och enkelt sätt visa att man bryr sig, förstår detaljerna och samtidigt levererar såväl känsla som budskap blir fantastiskt bra reklam.

2. Borås Elhandel – Kreatör: FAB Agency

Motivering:
Vi stannar upp, undrar vad som hänt,
men inser snabbt att man lyckats fånga oss och vårt intresse.
Lika enkel som strålande idé
kopplat med en riktigt bra copy bygger en stark relation.

3. Fotriktigt – Kreatör: Daniel Hellberg

Motivering:
Att utvecklingen går framåt är givet,
att kunna vara del av den är svårare,
men att kunna kommunicera det som varumärke kan synas enkelt, men kräver finess.
Tydligt, starkt och inte minst roligt.

Övriga nominerade:

Cassise (Emelie Larsdotter Thorsen)
Castellum (Castellum)
Skene Järn (Skene Järn)

Årets butik

Vinnare: Vildland

Motivering:
Årets butik ligger rätt i tiden och erbjuder sina kunder en upplevelse genom bra butiksuppbyggnad, stor kunskap, bra produkter och spännande äventyr. De har ett gediget hållbarhetstänk och vill inspirera sina kunder till att tänka hållbart. Butiken är alltså inte bara en butik utan också en mötesplats och ett ställe man besöker som en ”happening” på dagen. Man erbjuder helt enkelt sina kunder friluftsglädje hela vägen.

Övriga finalister:

Joel & Jolina
Hjärterum

Årets salong

Vinnare: Allégatan 17

Motivering:

Årets salong har ett stort utbud av olika behandlingar samt etablerad och uppskattad personal.
Framgångarna vittnar om trogna kunder som vill lyfta sin salong och dess duktiga medarbetare.
Trots att man är en av Borås nyare salonger har man snabbt tagit en plats i Borås skönhetssammanhang.

Övriga nominerade

Familjen Sandwall
Klinik Villastan.

Årets kedjebutik

Vinnare: Rituals

Motivering:
Årets kedjebutik levererar en genuin känsla av välbefinnande och lugn. Med sitt tydliga koncept råder det ingen tvekan om vad det är för butik man besöker. Genom bra produkter, personalens vänliga bemötande och höga servicegrad lyckas man mitt i stadens puls skapa känslan av ett harmoniskt spabesök.

Övriga nominerade

Lindex Knalleland
Panduro.

Årets restaurang

Vinnare: Vinci

Motivering:
Årets restaurang erbjuder en helhetsupplevelse med riktigt god mat och dryck i fantastisk miljö på ett av Borås finaste lägen. Genom att möta sina gäster med värme, hög service och ett genuint intresse för sina produkter är Årets Restaurang ett självklart val när boråsaren planerar för en middag på stan.

Övriga nominerade:

Balthazar
Townhouse by Klang Market.

Din bästa sida – Helhetspriset

Vinnare: Borås djurpark

Motivering:
Under lång tid har man byggt ett av Borås starkaste varumärken. Att nu inte bara bygga sitt varumärke och sin produkt, utan även utveckla sin produkt och sin kommunikation att leverera över alla årets årstider är imponerande, lyckosamt och mycket välgjort.